Elon Musk heeft de bouw in gang gezet van zijn nieuwe Tesla-fabriek in Shanghai, waarmee de topman van het Amerikaanse bedrijf elektrische auto’s voor de Chinese markt wil produceren.
Met dit project wil Musk Chinese importheffingen op buitenlandse auto’s vermijden. Die vormen een risico als de handelsoorlog van president Donald Trump met China escaleert.
Musk gaf maandagmiddag om drie uur lokale tijd een toespraak in het Lingang-district van Shanghai, waar de 2 miljard dollar kostende fabriek moet komen.
De bouw van de nieuwe fabriek werd afgelopen juli aangekondigd en zal volgens Musk al aan eind dit jaar gereed zijn. Mogelijk kan de fabriek zelfs deze zomer al op kleine schaal gaan draaien.
Afgelopen oktober zei Tesla dat de importheffingen die China heeft opgelegd als tegenmaatregel voor de heffingen van Trump hebben geresulteerd in "een importtarief van 40 procent op Tesla's, tegen 15 procent voor andere geïmporteerde auto's in China."
Het bedrijf van Musk stelde "stevige tegenwind te ondervinden van de aanhoudende handelsspanningen tussen de VS en China."
Afgelopen maand heeft China de heffing van 40 procent teruggedraaid naar 15 procent als onderdeel van de wapenstilstand van 90 dagen die Trump en de Chinese president Xi Jinping hebben afgesproken. Het Chinese importtarief gaat op 1 maart weer omhoog naar 40 procent, als de twee landen er niet in slagen een handelsdeal te sluiten.
Tesla bouwt fabriek in China voor lokale levering
Tesla wil in de nieuwe fabriek in Shanghai 500.000 auto's per jaar gaan produceren. Hoeveel kosten Tesla daarmee bespaart hangt sterk af van welke importtarieven gelden als de productie van start gaat.
Ook de inrichting van de keten van toeleveranciers is van belang. Zo zullen de onderdelen die Tesla maakt in de VS en vervolgens naar de fabriek in Shanghai vervoert, hoogst waarschijnlijk toch te maken krijgen met importheffingen.
In november heeft Tesla de prijs van zijn auto's in China verlaagd om de nieuwe importheffingen van de Chinese overheid te compenseren.
Musk kreeg op 10 juli 2018 toestemming van de Chinese overheid om de fabriek te bouwen. Het is de eerste fabriek van Tesla buiten de Verenigde Staten.
Tesla heeft ook megafabrieken in Storey County in Nevada en in Buffalo in New York. De fabriek in Shanghai zal de wereldwijde productiecapaciteit van de elektrische automaker verdubbelen, meldt Reuters.
Tesla heeft volgens Reuters ook een leasebedrijf geregistreerd in China met 30 miljoen dollar aan kapitaal. Hiermee wil het bedrijf in China ook actief worden met leasecontracten voor elektrische auto's.
Maandag stuurde Musk met een serie tweets over de fabriek:
"Het doel is het eerste gedeelte van de bouw deze zomer af te ronden, de productie van Model 3 aan het eind van het jaar te beginnen en volgend jaar tot een hoog productievolume te komen."
"De megaproductie in Shanghai van Model 3/Y zal de hele regio bedienen. Shanghai Giga zal betaalbare versies van 3/Y produceren."
"Alle Model S/X en duurdere versies van Model 3/Y voor de wereldmarkt en dus ook China zullen nog altijd in de VS worden gebouwd."
De Tesla-fabriek wordt volgens Reuters de eerste autofabriek in China die volledig in buitenlandse handen is. Gebruikelijk is dat buitenlandse bedrijven via joint ventures met Chinese bedrijven faciliteiten in China opzetten.